Fietsenstalling ‘City Stal’, Ringstede, Nieuwegein

Opdrachtgever
Gemeente Nieuwegein

Locatie
Ringstede, Nieuwegein

Programma
 stallingsruimte voor 440 fietsen en 20 scooters
 beheerderruimte
 reparatie-/verkoopruimte

Ontwerp
2010

Fase
genomineerd prijsvraag ontwerp

Fietsenstalling
De gemeente Nieuwegein heeft een project-prijsvraag uitgeschreven onder architecten tot en met 35 jaar. Het ontwerp van 8A was één van 10 genomineerde ontwerpen.

Opgave
De opgave omvat het ontwerpen van een permanente bewaakte fietsenstalling op de Ringstede in het centrum van Nieuwegein.

Ontwerp
Het gebouw is ontworpen als een opvallend en expressief gebouw, waarmee een bewust tegenwicht wordt geboden aan de Ringstede dat op dit moment een onaantrekkelijk binnengebied is met alleen maar achterkanten. Het is ontworpen vanuit de primaire gedachte dat een fietsenstalling zoveel mogelijk fietsen, zo veilig mogelijk moet kunnen stallen. Daarom bestaat de kern van het gebouw uit een zo efficiënt mogelijke stapeling van fietsen over drie bouwlagen, omarmd door een spiraal van hellingbanen die de verdiepingen ontsluit en de fietsen tegelijkertijd beschermen.

Architectenweb.nl (maart 2010)
‘Tien genomineerden fietsenstalling Nieuwegein’

De hoeken van de hellingbanen zijn afgerond om een vloeiende route te creëren en de richting van de hellingbanen te accentueren. De hellingbanen hebben een kleine hellingshoek waardoor ze comfortabel te gebruiken zijn. Hierdoor ontstaat een heel gebruiksvriendelijk gebouw met een herkenbare expressieve uitstraling van een fietsenstalling.

Het gebouw past zich aan aan zijn omgeving doordat de verzinkt stalen gevel speelt met open en dicht. Het opent zich richting de entree van de Ringstede om de fietsers uit te nodigen en keert zich af tegen de bevoorradingsroute van de HEMA doordat de gevel hier meer gesloten is. ’s Avonds als het gebouw van binnenuit wordt verlicht wordt het verschil tussen open en dicht nog meer zichtbaar. De entree van de fietsenstalling is teruggelegd in de gevel en ligt aan de doodlopende steeg langs het ING gebouw dat hierdoor de functie van entreegebied krijgt. De sociale- en verkeersveiligheid van de fietsenstalling, maar ook van de Ringstede, wordt hiermee gewaarborgd. Het gebouw is door zijn aantrekkingskracht een passende entree tot de nieuwe binnenstad van Nieuwegein.

Fietsenstalling ‘City Stal’, Ringstede, Nieuwegein

Opdrachtgever
Gemeente Nieuwegein

Locatie
Ringstede, Nieuwegein

Programma
 stallingsruimte voor 440 fietsen en 20 scooters
 beheerderruimte
 reparatie-/verkoopruimte

Ontwerp
2010

Fase
genomineerd prijsvraag ontwerp

Online publicaties
Architectenweb.nl (maart 2010)
‘Tien genomineerden fietsenstalling Nieuwegein’

Fietsenstalling
De gemeente Nieuwegein heeft een project-prijsvraag uitgeschreven onder architecten tot en met 35 jaar. Het ontwerp van 8A was één van 10 genomineerde ontwerpen.

Opgave
De opgave omvat het ontwerpen van een permanente bewaakte fietsenstalling op de Ringstede in het centrum van Nieuwegein.

Ontwerp
Het gebouw is ontworpen als een opvallend en expressief gebouw, waarmee een bewust tegenwicht wordt geboden aan de Ringstede dat op dit moment een onaantrekkelijk binnengebied is met alleen maar achterkanten. Het is ontworpen vanuit de primaire gedachte dat een fietsenstalling zoveel mogelijk fietsen, zo veilig mogelijk moet kunnen stallen. Daarom bestaat de kern van het gebouw uit een zo efficiënt mogelijke stapeling van fietsen over drie bouwlagen, omarmd door een spiraal van hellingbanen die de verdiepingen ontsluit en de fietsen tegelijkertijd beschermen.

De hoeken van de hellingbanen zijn afgerond om een vloeiende route te creëren en de richting van de hellingbanen te accentueren. De hellingbanen hebben een kleine hellingshoek waardoor ze comfortabel te gebruiken zijn. Hierdoor ontstaat een heel gebruiksvriendelijk gebouw met een herkenbare expressieve uitstraling van een fietsenstalling.

Het gebouw past zich aan aan zijn omgeving doordat de verzinkt stalen gevel speelt met open en dicht. Het opent zich richting de entree van de Ringstede om de fietsers uit te nodigen en keert zich af tegen de bevoorradingsroute van de HEMA doordat de gevel hier meer gesloten is. ’s Avonds als het gebouw van binnenuit wordt verlicht wordt het verschil tussen open en dicht nog meer zichtbaar.

De entree van de fietsenstalling is teruggelegd in de gevel en ligt aan de doodlopende steeg langs het ING gebouw dat hierdoor de functie van entreegebied krijgt. De sociale- en verkeersveiligheid van de fietsenstalling, maar ook van de Ringstede, wordt hiermee gewaarborgd. Het gebouw is door zijn aantrekkingskracht een passende entree tot de nieuwe binnenstad van Nieuwegein.